Всички купуват EV без европейците: рекорди за сегмента в почти целия свят

Изостава ли Европа с EV прехода или е предвестник на по-голям спад?

Мартин Дешев,
skoda elroq

Skoda

Продажбите на електрически автомобили и Plug-in хибриди вървят много добре. Те дори бележат рекорди в почти всички водещи базари без… Европа.

Това показват данните на Rho Motion, цитирани от InsideEVs. Анализаторите преброяват 1,7 млн. продадени EV и Plug-in автомобила само през септември. Това е ръст с 30,5% на годишна база и е със 150 000 броя повече спрямо досегашния месец-рекордьор – декември 2023 г.

Резултатите са добри и за първите 9 месеца на годината. За периода януари-септември 2024 г. са продадени 11,5 млн. EV и Plug-ин автомобила по целия свят, което е равно на 22% ръст спрямо същия период на 2023 г.

Очаквано, най-голям е интересът към електрифицирани коли в Китай. Там са продадени цели 7,2 млн. автомобила от общия брой, което е равно на 35% ръст.

Добро е представянето и в САЩ и Канада. Там са продадени 1,3 млн. електрифицирани коли, което е увеличение с 10%.

В Европа (анализът включва в това ЕС, Европейското икономическо пространство и Великобритания) са продадени 2,2 млн. електрифицирани коли. Това обаче е спад с 4% спрямо първите девет месеца на 2023 г.

Означава това, че Европа е предвестник на наближаващ глобален спад на интереса към EV и Plug-in? Според анализаторите – не. Европейците по-скоро изостават и също така променят навиците си.

Само през септември се отчита 4% ръст на общите продажби на електрифицирани коли в Европа. А ако ги разделим на EV и Plug-in, то EV отчитат дори 12% ръст, а Plug-in – 12% спад.

Според анализатора Чарлс Лестър, данните „носят нова надежда на индустрията“. Основното предизвикателство за пазара са големите различия в регионите. Китай генерира над половината от световните продажби, докато останалите водещи пазари изостават.

коли автомобили електрически автомобил електромобили хибриди